Hongkong       Macao        Kiina        Vietnam        Kambodža        Laos        Thaimaa        Malesia

tiistai 17. maaliskuuta 2009

Loput Tiomanista

Nyt ollaan Singaporessa ja tultiin juuri aamupalalta. Eilen aamulla aikaseen lähdettiin lautalla ensin Mersingiin, Mersingistä bussilla Johor Bahruun ja sieltä bussilla Singaporeen. Ei yritetty salakuljettaa purkkaa maahan sillä 500€ sakko pelotti. Rajan ylitys meni varsin kivuttomasti. Kaksi edellistä päivää ovat olleet muuten mainioista keleistä poiketen pilvisiä ja sateisia. Meitä se ei pahemmin haitannut, mutta tajusimme nyt miksi ihmisillä on niin ristiriitaisia mielipiteitä netissä Tiomanista. Kolme päivää sitten saimme naapuriimme uudet asukkaat - kaksi itävaltalaista naista. Kerroimme heille, miten mukava paikka Tioman on ja miten voi nähdä kaikkia jänniä ötököitä ja miten näkyvyys meressä on mahtava. Seuraavana aamuna sitten oli pilvistä ja yöllä oli tullut vettä kovasti. Paikka näytti ihan harmaalta, laskuvesi paljasti kaikki mereen heitetyt roskat ja sade oli sekoittanut meriveden sameaksi. Sademetsä kuhisi itikoita ja oikein mitään ei voinut tehdä kun kaikki oli märkää. Naiset eivät siis olleet kovinkaan innoissaan paikasta eivätkä pitäneet paikallisesta ruoastakaan, joten päättivät lähteä pois. Tuskin siis tulevat Tiomania ystävilleen ylistämään.

Toisaalta me taas pidimme Tiomanista tosi paljon. Se oli kaunis saari, ranta oli mainio snorklaukseen, joskin jotain rojua aina laskuveden aikaan paljastui, mutta sitä oli kuitenkin verraten vähän. Ruoka oli mielestämme suhteellisen hyvää. Erityisesti tuoreet kalat grillattuna olivat hyviä. Maistoimme mm. barrakudaa ja sinitäplärauskua (blue spotted stingray). Ja pirtelöt olivat parempia kuin missään aiemmin. Itikoita ei rannalla ollut. Ainoastaan metsässä sateen jälkeen. Sukeltamisesta ei ole vertailukohteita muutakun Näsijärvi, mutta voin sanoa, että oli hieman hienompi ja kalaisampi paikka kuin Näsijärvi. Meille sattui vielä aurinkoinen kausi, joten ei ihme että tykkäsimme. Tioman tuntuu siis jakavan mielipiteitä aika paljon. Joka tapauksessa, jos Tiomanilla joku käy, niin älkää menkö Tekekin rannalle. Mielestäni Air Batang (ABC) oli kaunein ja paras rannoista joten ehkä sieltä kannattaa aloittaa. Juarassa ei käyty sillä se on sesongin ulkopuolella kuulemma aika hiljainen. Jos harrastat sukellusta, kannattaa ehkä valita Salangin ranta, sillä siellä on eniten kilpailutettavia vaihtoehtoja. Itse suosittelen Fisherman Diversia.

Toissapäivänä siis lähinnä vaan hengailtiin bungalovilla ja syötiin hyvin. Eilen tultiin tänne Singaporeen ja täällä eilen ilta kierreltiin ostoskeskuksia.

Ja loppuun vielä hieno kuvasarja nousuveden ja laskuveden eroista. Kuvien ottamisella on kuutisen tuntia eroa. Tuona aikana vedenpinnan korkeus muuttui noin 2 metriä.

1. on se kyllä ihmeellistä tuo nousu- ja laskuvesihommeli. Mombasassa kun itse olin, siellä oli ihan sama homma, jotkut paikalliset halus kuljettaa meitä korallien päällä kävelemässä laskuveden aikaan. nousuveden aikaan sitä ei voinut edes harkita :D ootteko iha varmoja että jälkimmäisessä kuvassa ei ole tsunami iskemässä? ;) eikös se ollut niin että ennen tsunamia meri vetäytyy kauas pois :D

2. millos muuten tulittekaan takaisin?

3. Hellurei!
    Susannalle tiedoksi, että taitavat palata tällä viikolla, viikon loppupuolella. Lähtevätköhän 20. pvä tulemaan, jos en ihan väärässä ole.
    Kaikki hauska loppuu aikanaan, aika vaan ei milloinkaan. Eli ei muuta kuin uutta hauskaa suunnittelemaan.
    Matti ja Heidikin ovat palanneet kotiin reissultaan.
    Ihania kisuleiden kuvia. Voi kun voisitte tuoda sieltä muutaman tänne Ossin kaveriksi. No ei Ossi eikä Paulikaan taitaisi hirveesti ilahtua ja minäkin voisin esittää vähän aikaa kauhistunutta. Ossi juuri hiippailee takapihalla hiiriä ja myyriä jahtaamassa. Se on hassun näköinen kun siltä leikattiin toisesta jalasta karvat eläinlääkärissä muutama viikko sitten. Karvat kasvaa hitaasti takaisin.
    Tutustukaa Singaporeen ja kertokaa terkkuja tutuille! Hauskoja viimeisiä lomapäiviä ja tervetuloa Suomeen turvallisesti! Toivottavasti nähdään pian!

4. Huomenta lapsukaiset! Uskomatonta, että huomenna tavataan. On ihan hirveästi asiaa teille myöskin meillä. Oikein turvallista kotimatkaa ja hyviä lentokelejä! Halauksin Liisa

5. Heippa!

Hyvää kotimatkaa teille! Huomenna nähdään! Käytiin Joonatanin kanssa jo ostamassa paljon synttäliheekkuja. Löytyy kyllä joka laatua. Joonatan käytti tilanteen hyväkseen ja ostatti vaikka mitä, kun kerrankin oli hänellä valta vaikuttaa ostosten tekoon. Mutta ihanaa siis nähdä! Laitan ruoan valmiiksi klo 16 mennessä. Etteköhän te jo silloin ole täällä, jos lento on suunnilleen aikataulussa.