Hongkong       Macao        Kiina        Vietnam        Kambodža        Laos        Thaimaa        Malesia

sunnuntai 11. tammikuuta 2009

Kohti Hanoita

Rachelin luksusasunnossa uni maistui mainiosti ja aamulla osattiin edellisiltaa paremmin takaisin bussiasemalle. Hanoin bussia odotteli myös kaksi amerikkalaista tyttöstä, Alexandra ja Linsday, jotka osoittautuivat oikein mukaviksi. Siis useita mukavia amerikkalaisia 24 tunnin sisällä! Kiinan ja Vietnamin rajalle matkaa taitettiin nelisen tuntia ja iloinen yllätys oli yhdessä pysähdyspaikassa matkan hintaan sisältynyt ruokailu, joka käsitti riisiä, kasviksia, kalaa ja lihaa. Ruokailun aikana tutustuttiin myös matkan ensimmäiseen pohjoismaalaiseen, eli ruotsalaiseen Abduliin, joka oli myös oikein mukava tuttavuus. Linsday osoittautui muuten todella ennakkoluulottomaksi, sillä kertoi hetkeäkään epäröimättä tilanneensa edellisenä iltana koiraa, joka oli vieläpä maistunut oikein hyvälle... Me ei tietääksemme olla koiraa syöty, mutta eihän sitä toisaalta tiedä, mitä niiden nyyttien ja muiden sisään kätketään.

Vietnamin rajamuodollisuudet olivat hieman kaoottisemmat kuin aiemmat rajanylityskokemukset, ja jännitystä lisäsi mieltäni pienesti kalvanut epäilys siitä, että eikö me todella tarvita viisumeita Vietnamiin. Meidän osalta kaikki sujui hyvin, mutta amerikkalaisia tyttöjä seisotettiin todella kauan ja kaikki muut istuivat kauan rajan toisella puolella bussissa ennen kuin tytöt saivat viimeisinä passinsa takaisin. Yksi setä kertoi, että tällainen on amerikkalaisia kohtaan todella yleistä Vietnamissa, missä toisaalta ehkä ihan ymmärrettävästi suhtaudutaan heihin vähän katkerasti.

Vietnamin puolella liikenne muuttui vieläpä Kiinaakin karseammaksi, törmäsimme esimerkiksi matkan aikana vesipuhveliin. Istuttiin takana, joten ei nähty uhria, mutta myöhemmin kuultiin melkoisen rysähdyksen aiheuttajan olleen vesipuhveli, jotka kirmailee täällä vapaana pelloilla ja teillä. Puhveli jatkoi urheasti taivaltaan, mutta kuollee sisäisiin verenvuotoihin, sillä tälli oli tosi kova :(

Maisemat oli hienoja, ja riisipelloilla ihmiset kuokki sellaiset "riisipeltohatut" päässään. En tiedä, onko niillä hatuilla joku oikea nimi, mutta joka tapauksessa sellaset hyvin aasialaiset hatut, joiden kuva on Simon mukaan ollut joskus jossain tosi hyvässä suklaapatukassa(?)... Maisemat oli hienoja, mutta hienoutta himmensi järkyttävä roskien määrä. Kaikki pellonpientareet oli täynnä muovia ja jätettä, ja puhvelit etsiskeli näistä kaatopaikoista purtavaa. Maailma kyllä varmaan hukkuu vielä muovipusseihin.

Yhteensä matka kesti noin kahdeksan tuntia, eli Hanoihin saavuttiin viiden tienoilla. Ensivaikutelma oli, että kyseessä on hyvin erilainen suurkaupunki kuin kiinalaiset miljoonakaupungit, sillä pilvenpiirtäjiä ei näkynyt, vaan talot on matalia. Kaupunki vaikuttaa tosi turvalliselle ja turisteja näkyy paljon enemmän kuin Kiinan puolella. Bussista jalkauduttuamme tehtiin virhe, sillä lähdettiin yhdessä uusien tuttavien kanssa metsästämään majapaikkaa. Useampi tunti harhailtiin ja lopputuloksena kaikki päätyi eri paikkaan, amerikkalaiset ja Abdul vieläpä niihin paikkoihin, mihin niillä oli alkujaankin tarkoitus mennä :) Me löydettiin ekaksi yöksi dormihuone kolmella Usan dollarilla ja tänään vaihdetaan samassa paikassa 9 dollarin omaan huoneeseen. Ennen unille menoa kävimme vielä syömässä paikallista ruokaa ravintolassa porukalla. Minä söin pinaattivalkosipulijuttua ja kevätkääryleitä. Simo söi lihajuttua. Yhteensä maksoi noin 5€. Makoisasti uni maittoi täällä dormissa kahden mukavan japanilaispojan kanssa.

Lähdetään tutustumaan kaupunkiin, kunhan saadaan tavarat siirrettyä toiseen huoneeseen. Kenties mennään katsomaan Ho Chi Minhin balsamoitua ruumista...

1. Mukavaa sunnuntaita Vietnamiin! Kävi sääliksi se vesipuhveliraukka, ne on siellä vissiin niinkuin hirvet täällä. Näkyykö siellä niitä sodan jälkiä vielä millään tavoin, varmaan kuulemme? Tuntuupa karsealta ajatukselta, että jos popsitte Mustia ja Murrea siellä niissä nyyteissänne, vaikka hyvää lihaahan se varmasti on:) Täällä on kauniin näköinen talvipäivä, puut kivasti huurteessa jne. Kunnon halaukset teille molemmille Terv. Liisa

2. voi puhveli ressu.. :(
    En kyllä muista kyseistä suklaapatukkaa. Ei se ainakaan hyvä ole ollut jos Heidi tai minä ei muisteta?! :)
    Nyt sitten alatte siellä maailmalla valistamaan muovupussittomasta elämästä!!
    On antoisaa lukea reissustanne :) On se mullakin eka juttu, heti facebookin jälkeen! mutta tulee listalla kuitenkin ennen sähköpostia ja ampparit.comia!
    Olen muuten saanut hetkellisen tehokkuuden koulun suhteen päälle. näen taas valoa tunnelin päässä! -elli-

3. No tervehdys kummarit!!
    On Teillä ny tosi mahtavaa, kun pitävät teitä melkein "ufoina" Kerrankin saa oikein kyllikseen huomiosta. Minä tietenkin olen muuttunut ihan ´vihreäksi...kateudesta.
    Ilmathan täytyy aina kertoa. Se kuuluu kulttuuriin. Täällä on sellainen mukava suojasää. Ihan lukiukkoa ei voi tehdä, mutta sillee lauhaa.
    Olen käymässä Venemiehillä, kun en osannut kommentia laittaa niin åitkälle. Se oli mulle ihan kiinalainen juttu.
    Mukavasti täälläkin. ei mittään hättää!
    Että ei muuta kuin terkkuja ja vauhtia, virtaa ja vapautta matkaanne!
    Enkeleitä tiellenne!
    Rakkain terveisin
    Aulikki

4. Heippa!

Onneksi se puhveli kuitenkin jäi bussille toiseksi! Te olette kyllä varsin sosiaalisia, kun tutustutte aina bussimatkoilla yms. uusiin ihmisiin! Varmasti tekee matkasta vielä antoisemman. Itse olen kyllä yleensä huomattavasti epäsosiaalisempi :)

Tänne ei ihmeitä paitsi, että ostin eilen kirpparilta Joonatanille luistimet, kun se oli niin kaihoisasti ihaillut kentän laidalta ja haaveillut jääkekon pelaamisesta. Oli ihan hauska toukio luistinradalla, mutta Joonatan kyllä päätyi siihen, että "tämä on aika vaikeeta".
    Mukavaa matkan jatkoa vaan sinne ja halauksia teille! Terveisin, Hanna

5. Hellurei!
    Mukavastihan se teidän matka on taas edistynyt (vesipuhveliepisodia lukuunottamatta)ja uusia tuttuja tullut.
    Hanoi vaikuttaa tosiaan aika erilaiselta kaupungilta...
    Täällä meillä on ollut vähän tuulinen päivä. Käytiin taas jäällä. Pauli ja Janne ajeli kelkalla - mää mieluummin kävelin. Mentiin keskelle Sääksjärveä ja päätettiin tehdä suuri lumiukko. Se oli ainakin kaks metriä korkea. Kun ei tullut porkkanaa mukaan niin tein sille ison luminenän. Se alkoi näyttää pigviinille ja niin me muotoiltiin sitä ja tehtiinkin siitä lumipingviini.
    Eilen illalla käytiin kattomassa elokuvateatterissa uusi kotimainen leffa, Rööperi. Olihan se ihan katsottava juttu, vaikka taidettiin olla vanhimmasta päästä katsojia.
    Olen ollut nyt kaksi päivää uudessa työpisteessäni. Aika jännäähän se on, mutta onneksi siellä on paljon tuttuja ennestään. Ja se suurin helpotus on se matkan lyheneminen. Te siellä reissaatte ihan vappaaehtoisesti, mutta mä sain ainakin tuon yhden ja saman reissun tekemisestä joka päivä aika tarpeekseni.

Pitäkäähän silmät auki ja ihmetelkää ihmeessä kaikkea!
    t. Tarjaäiskä

6. Heippa! Tampereella sattaa vettä ja on mälsä sää. Käyn aina piristämässä itseäni lukemalla teidän kuulumisia :) Voikaa hyvin ja älkää enää törmätkö puhveleihin tahi muihinkaan eläimiin.

P.S. Mikähän se oikein hyvä suklaapatukka vois olla? Geisha?

7. Terve vaan Heidi ja Simo! Täällä Lahdessakin luetaan teidän mielenkiintoisen lomamatkan tunnelmakuvauksia. Täällä Pohjolassa paukkuu tällä hetkellä pakkanen joten iso vastakohta sinne teidän lämpimään säähän.

Toivottelemme mukavaa jatkoa sinne lomaseikkailuihinne!